27. 02. 2019
Zapach – wirtualna gwiazdka jakości hotelu
Autor
Mattik PL
Wg danych GUS, w połowie 2018 roku w Polsce działało 4 179 hoteli. Bogata oferta rynkowa to także duża konkurencyjność i walka o klienta. Jak się wyróżnić na tle hoteli o podobnym standardzie, tak, by zdecydował się on na pobyt właśnie u nas? Co można poprawić, by wygrać własną ofertą i przyciągnąć do siebie gości? Okazuje się, że kluczowe może być tu stworzenie niepowtarzalnego klimatu i zbudowanie więzi emocjonalnej do danego miejsca. Do najtańszych i najbardziej efektywnych sposobów, które mogą być tu pomocne, należy zapach, identyfikujący dane wnętrza i działający na nasze zmysły oraz samopoczucie.
Węch uważany był do niedawna za najbardziej niedoceniany ze zmysłów, jednak świadomość jego roli od lat nieprzerwanie rośnie. Dzisiaj jesteśmy bardziej świadomi tego, że to właśnie zapach może sprawić, że chcemy skądś uciec, a jego wspomnienie wzbudza w nas wszystko inne niż tęsknotę. Z drugiej strony, zapach może też sprawić, że czujemy się bardzo dobrze w danym miejscu i chcemy w nim pozostać dłużej, a potem do niego wrócić.
– Zapach jest oczywistym składnikiem naszej codzienności, tak oczywistym, że często nie zastanawiamy się nawet nad jego znaczeniem i wpływem na podejmowane przez nas decyzje, na to jak czujemy się w danym momencie – tłumaczy Andrzej Olszewski z firmy Mattik, specjalizującej się w dostarczaniu produktów zapachowych. – Zapach pozwala nam poniekąd przenosić się w czasie i przywoływać w nas wspomnienia, pojawiające się w naszej głowie obrazy i wspomnienia z dzieciństwa. To dzięki niemu przypominają nam się wyraźnie konkretne momenty, do których sami się uśmiechamy, do których chcielibyśmy powrócić – dodaje.
Każdego dnia sami kreujemy naszą codzienność zapachami, począwszy od porannego prysznica i wyboru orzeźwiającego żelu pod prysznic, poprzez dobór szamponu, balsamu, kremu, kwiatów do wazonu, kończąc na wieczornej kąpieli i wannie, pełnej aromatycznych olejków. Dodatkową możliwość dają nam odświeżacze powietrza, dostępne w szerokiej gamie zapachowej i zróżnicowanym designie. Dzięki nim możemy dowolnie stylizować nasze mieszkanie zapachem, a wracając do domu od samych drzwi czuć się tak, jak się czuć lubimy – przytulnie, u siebie. Z podobnego założenia wychodzą coraz częściej zarządcy hoteli, uwodząc delikatnie swoich gości zapachem już od momentu przestąpienia przez nich progu hotelu.
Przepraszam, co tak ładnie pachnie?
– Takie pytanie słyszą od ponad 4 lat pracownicy hotelu Kossak w Krakowie. W 2011 roku hotel rozpoczął współpracę z firmą Mattik w zakresie doboru odświeżaczy powietrza, neutralizatorów i wkładów zapachowych, a przede wszystkim odpowiednich nut aromatycznych do wnętrz hotelu. Zapach zaczął być wykorzystywany nie tylko w toaletach, co jest zwyczajną praktyką hotelową, ale przede wszystkich także w pokojach i holach gościnnych.
– Wprowadzenie rozwiązań zapachowych w tak szerokim zakresie nie wiązało się z chęcią rozwiązania jakiegoś istniejącego problemu, wręcz przeciwnie. Od początku istnienia Hotelu Kossak mieliśmy wizję stworzenia i udostępnienia naszym gościom miejsca niepowtarzalnego i przyjaznego dla gości – mówi Bogusław Pawliński, Housekeeping Manager Hotel Kossak & Hotel Senacki. – Nasze hotele mają doskonałą lokalizację, która z pewnością wpływa na ich atrakcyjność. Chęć doskonalenia oferty sprawiła, że skoncentrowaliśmy się w naszych działaniach na zapewnieniu w udostępnianych przez nas wnętrzach odpowiedniej atmosfery, jeszcze podwyższającej komfort naszych gości. Niewątpliwie pomaga nam w tym wyjątkowa kompozycja zapachowa, unosząca się w całym Hotelu – wyjaśnia.
Home away from home
Hotele mogą kojarzyć się w szerokiej opinii publicznej z miejscami wprawdzie czystymi i uniwersalnymi, jednak pozbawionymi przytulności i z pewnego rodzaju chłodem. Nic dziwnego, że są tak urządzane, by wpisywać się w gusta możliwie szerokiej grupy odbiorców.
– Postanowiliśmy to zmienić i uczynić je bardziej identyfikowalnymi, czyli podkreślić charakter hoteli, w których piękno i finezja nas otaczająca pozwalają na pełen odpoczynek i czucie się jak u siebie, w myśl zasady Home Away From Home – komentuje Bogusław Pawliński.
Jeszcze przed 2004 rokiem w hotelu Kossak i Hotelu Senackim były prowadzone próby wprowadzenia rozwiązań zapachowych na szerszą skalę. Hotele korzystały z ogólnodostępnych rozwiązań, których same nuty zapachowe, jak i stosunek jakości do ceny nie były jednak w pełni zadowalające.
– Wybór zapachu do wnętrz w zasadzie niewiele różni się od doboru perfum przez każdego z nas – wyjaśnia Andrzej Olszewski. – W bogatej ofercie rynkowej możemy znaleźć wody toaletowe, które szybko ulatniają się i spłycają nasze odczucia, możemy także zdecydować się na zakup takich perfum, które będą się rozwijać na naszej skórze, których rozpylenie to nie koniec, a początek życia zapachu, który rozwija się, przechodząc z nut wysokich poprzez środkowe, a kończąc na nutach bazowych – wyjaśnia.
W przypadku Hotelu Kossak wybór padł na zapach pomarańczy z cynamonem, który ma właściwości relaksacyjne i odstresowujące. Nuty te witają gości już od hotelowego foyer i towarzyszą im delikatnie i nienarzucająco się przez cały pobyt w hotelu.
Najwyższa jakość o niskich kosztach
Dobre doświadczenia w obszarze działania zapachów ma także Hotel Skalny z Zakopanego, położony w malowniczej okolicy. Oddaje on do dyspozycji gości bogate centrum rekreacji z basenem, saunami, jacuzzi, kortem do squasha, szerokim wachlarzem oferowanych zajęć fitness, co sprzyja aktywnemu wypoczynkowi. We wnętrzach, przeznaczonych do uprawiana sportu, kwestia aromatyczna odgrywa szczególne znaczenie. Wyzwaniem jest zneutralizowanie naturalnych zapachów wysokiej aktywności fizycznej, a więc także potu i wprowadzenie takich woni, które dopełnią komfortową atmosferę do ćwiczeń.
Ponad 2,5 roku temu hotel Skalny, nie będąc zadowolony z wcześniej stosowanych rozwiązań do neutralizacji zapachów i odświeżania powietrza, zdecydował się na zmiany.
– Dostępne na sklepowych półkach rozwiązania zapachowe do wnętrz pozostawiają dużo do życzenia w obszarze ich jakości i trwałości. Personel hotelowy korzystał wprawdzie podczas sprzątania także z odświeżaczy powietrza, jednak wchodząc po kilku godzinach do danego pomieszczenia, zapach ten nie był już wcale wyczuwalny. Szukaliśmy rozwiązań trwałych, które wprowadzałyby przyjazną atmosferę na terenie hotelu w sposób trwały i ciągły – komentuje Pani Bożena Chycz Hotelu Skalny. – Kolejnym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie profesjonalnych rozwiązań zapachowych była także chęć wyraźnego oddzielenia od siebie pomieszczeń, a więc np. by zapachy gotowania, unoszące się na co dzień w kuchni, nie przenosiły się na pozostałe wnętrza. Istotnym aspektem była dla nas także neutralizacja zapachu dymu tytoniowego w pomieszczeniach dla osób palących. Wszystko to udało nam się osiągnąć po wprowadzeniu w Hotelu Skalny zapachu Sensitive Touch firmy SpringAir – wyjaśnia pani Bożena.
Producenci często nie umieszczają na opakowaniach deklaracji o zawartości w produktach olejków eterycznych, a to właśnie ten czynnik w decydującym stopniu określa jakość kompozycji zapachowej i jej skuteczność w przeniesieniu na pomieszczenia. O wysokiej klasie zapachu świadczy także fakt wykorzystania w nim naturalnych ekstraktów.
W przypadku Hotelu Skalnego kluczową rolę w doborze zapachów odegrały 3 czynniki – jakość produktów, ich trwałość, a więc to, by zapachy były wyczuwalne nie tylko po rozpyleniu, ale trwale, a także cena. Dzienny koszt netto utrzymania zapachów we wszystkich wnętrzach Hotelu Skalny wynosi ok. 5,12 zł, co miesięcznie daje ok. 153,6 zł, czyli mniej niż wynosi cena jednej doby hotelowej.
– Te wyliczenia pokazują najbardziej dobitnie jak stosunkowo niewielkim kosztem można w znaczący sposób ulepszyć swoją ofertę, proponując gościom jeszcze większy komfort podczas pobytu w hotelu – mówi Pani Bożena z Hotelu Skalny.
Ekonomia zapachu
Jakość i trwałość zapachu – właśnie te dwa czynniki pozwalają określić ekonomię stosowania danego produktu zapachowego. Dlatego, podobnie jak w wypadku roztworów roboczych chemii profesjonalnej, to nie cena jednostkowa, a trwałość zapachu i maksymalnie wydłużone interwały czasowe użycia produktu określają koszty i ekonomię używanych produktów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom do rozpylania zapachów, możliwe jest stosowanie zindywidualizowanych programów aplikacji zapachu, zgodnych z rytmem pracy lub potrzebą danego miejsca.
Przykładowo w Hotelu Skalnym siłownia i restauracja są udostępniane gościom w określonych godzinach. Indywidualne programy pozwalają tak ustawić działanie dozowników, by rozpylały one zapach nie tylko w określonych odstępach czasowych, ale także by działały one wyłącznie w określonych godzinach.
– W konsekwencji wchodząc rano do siłowni hotelowej mamy pewność, że towarzyszyć nam będzie określony, świeży zapach, który zaczął pracować przykładowo pół godziny przed otwarciem siłowni. Podobnie jest z restauracją czy innymi wyodrębnionymi i udostępnionymi w określonych porach pomieszczeniami – mówi Andrzej Olszewski. – Istnieje możliwość stworzenia kilku przedziałów czasowych w odstępach dozy od co 1 minuta do co 99 minut, co zawsze przekłada się na efektywniejszą kontrolę kosztów eksploatacji stosowanych produktów. Dzięki takim rozwiązaniom nasz zapach zyska to, czego od niego oczekujemy, a więc ciągłość i trwałość zapachu – dodaje.
Wirtualna gwiazdka jakości
Zapach jako integralna część naszego życia ma ogromny wpływ na jego jakość, dlatego warto pracą z nim stwarzać optymalne warunki wypoczynku i rekreacji. Wszyscy lubimy wracać do miejsc, będących dla nas przyjemnymi i to właśnie zapach staje się odpowiedzią na potrzebę komfortu i dobrego samopoczucia. Zapamiętując konkretne aromaty przenosimy atmosferę danego hotelu, w każde inne o podobnym zapachu budując poczucie tożsamości i zaufania, co przekłada się na budowanie marki własnej.
Potwierdza się to w opiniach zadowolonych gości hotelowych, którzy doceniają ten aspekt i kojarzą emocjonalnie dane wnętrza. Bogusław Pawlusiński z Hotelu Kossak potwierdza, że jeden z najczęstszych komentarzy słyszanych przez gości można ująć w zdanie ” Wiele podróżuje ale w Waszych hotelach zawsze jest taki miły i relaksujący zapach. Ciepła atmosfera, wprost wymarzona”. – A dla nas to wymarzona opinia na temat Hotelu Kossak, potwierdzająca najwyższą jakość świadczonych przez nas usług – komentuje B. Pawlusiński.
Co istotne w przypadku wprowadzenia rozwiązań zapachowych najbardziej cenna jest decyzja, sam koszt korzystania z zapachów w zasadzie nie wyróżnia się w zestawieniu wydatków. Wyróżnia się za to sam hotel, zyskując kolejną gwiazdkę jakości, przyznawaną przez samych gości.