27. 06. 2019
Czemu służy aromatyzowanie pomieszczeń?
Autor
Mattik PL
Aromamarketing to dziś jedna z najbardziej rozpowszechnionych i skutecznych metod wpływu. Jako konsumenci, doświadczamy go na każdym kroku. Za pomocą zapachu tworzy się niepowtarzalną atmosferę, która pozytywnie wpływa na zachowanie i emocje odbiorców, a co za tym idzie – na ich decyzje zakupowe. Co jeszcze warto wiedzieć o aromatyzowaniu pomieszczeń i czy rzeczywiście warto inwestować w tę formę marketingu?
Po co aromatyzować pomieszczenia?
Aromatyzacja pomieszczeń niesie za sobą wiele korzyści. Do najważniejszych zalet takiej formy marketingu można zaliczyć:
- polepszenie prestiżu danej marki,
- budowanie pozytywnych emocji związanych z daną marką,
- kreowanie postaw prozakupowych,
- wprowadzanie przyjaznej atmosfery,
- budowanie pozytywnego wizerunku.
Wyobraź sobie, że przechodzisz obok sklepu, z którego wydobywa się piękny zapach. Od razu zwracasz na to uwagę, prawda? Rozglądasz się, odwracasz i widzisz szyld – to chyba tutaj. A to już pierwszy krok do tego, by wejść do środka i obejrzeć produkty wewnątrz. Po wejściu do sklepu wciąż podtrzymuje się Twoje pozytywne wrażenie, masz ochotę przebywać tam jak najdłużej, bo Twoje zmysły pokochały tę konkretną mieszankę zapachową. Jeśli potrafisz sobie to wyobrazić, to bardzo dobrze. To samo mogą poczuć Twoi odbiorcy.
Rozpylając zapach w określonej przestrzeni biznesowej, sprawiasz, że klienci podświadomie kojarzą Twój sklep lub punkt usługowy z czymś bardzo estetycznym i przyjemny. Mają ochotę częściej do Ciebie przychodzić. Ale przede wszystkim zwracasz uwagę na swoją markę, budzisz ciekawość, inspirujesz klientów do dalszego odkrywania oferty.
Na czym dokładnie polega aromatyzacja pomieszczeń?
Aromatyzacja polega na wypełnianiu wnętrza konkretną mieszanką intensywnych, idealnie skomponowanych zapachów. Może to przynieść określone korzyści wizerunkowe i sprzedażowe. Proces aromatyzowania jest możliwy dzięki specjalnym urządzeniom do rozpylania zapachów – są to tzw. dyfuzory zapachowe.
Wpływ zapachów, takich jak perfumy i odświeżacze pomieszczeń, na psychofizjologiczne działania ludzi jest znany od dawna, a jego znaczenie stopniowo wzrasta w przemyśle medycznym i kosmetycznym. Zapach składa się z lotnych substancji chemicznych o masie cząsteczkowej poniżej 300 Da, które ludzie postrzegają przez system węchowy. U ludzi ok. 300 aktywnych genów receptorów węchowych odpowiada za wykrywanie tysięcy różnych cząsteczek zapachowych. Zmysł węchu odgrywa ważną rolę w fizjologicznych reakcjach związanych z nastrojem, stresem, koncentracją itp. Badania elektrofizjologiczne wykazały, że różne zapachy wpływają na spontaniczne czynności mózgu i funkcje poznawcze, które mierzy się elektroencefalografem (EEG). EEG dostarcza cennych informacji o działaniu ośrodkowego układu nerwowego i dostarcza cennych informacji reakcjach mózgu na różnorodne aromaty. W ciągu ostatnich kilku dekad przeprowadzono wiele badań naukowych w celu opisania wpływu zapachów na funkcje ludzkiego mózgu. Badania sugerują istotną rolę stymulacji węchowej na funkcje poznawcze, samopoczucie, a nawet zachowania społeczne. Wyniki tych badań chętnie wykorzystywane są również w marketingu.
Jak dobrać odpowiedni zapach?
Na rynku jest spory wybór dostępnych aromatów. Poszczególne nuty można ze sobą zestawiać lub sprawiać, że niektóre z nich będą bardziej odczuwalne od innych. Proces tworzenia zapachów jest więc bardzo twórczy i nastawiony na indywidualne preferencje klienta. Możesz wybrać świeżą, energetyzującą mieszankę lub postawić na sensualny, zdecydowany aromat. Wszystko jest kwestią Twoich potrzeb biznesowych.
Nie wiesz, na jaką kompozycję się zdecydować? Najlepiej dopytaj o to doradcę Mattik.