18. 12. 2019
Logo zapachowe & branding zmysłów
Autor
Mattik PL
Powszechnie uważa się, że wszelkie decyzje zakupowe podejmujemy, angażując swój zmysł wzroku, słuchu, ewentualnie dotyku. Tymczasem okazuje się, że niemałe znaczenie ma również zmysł powonienia. Doskonałym tego przykładem jest proces zakupu samochodu – większość kupujących przyznaje, że w momencie kupowania nowego pojazdu jednym z najprzyjemniejszych doznań jest poczucie jego specyficznego zapachu. Jednak nie tylko branża motoryzacyjna “wykorzystuje” zapachy, aby skutecznie uwieść klienta. Marketing sensoryczny to dziedzina nadal rozwijająca się, jednak już teraz z jej potencjału korzysta coraz więcej firm.
Potencjał marketingu sensorycznego
Branding był skupiony najmocniej (a właściwie wyłącznie) na aspektach wizualnych, zupełnie pomijając wywołanie innych bodźców zmysłowych. Współczesne kampanie reklamowe prowadzone z zastosowaniem klasycznych metod często okazują się niewystarczające. Firmy i agencje reklamowe szukają więc nowych, skuteczniejszych sposobów na dotarcie, a następnie zachęcenie potencjalnych klientów do podjęcia konkretnej decyzji zakupowej.
Obecnie coraz większe znaczenie nabiera marketing sensoryczny. Coraz więcej strategii uwzględnia również oddziaływanie na doznania zapachowe potencjalnych odbiorców. Powonienie, które przecież stanowi istotny aspekt oceny produktów w życiu codziennym, może przywoływać wiele pozytywnych (lub negatywnych) skojarzeń z określoną marką, sklepem, wydarzeniem lub osobami. To potężna “broń” w rękach marketerów.
Budowanie marki przyszłości
Początki brandingu zmysłu związane są z badaniami prowadzonymi przez Martina Lindstroma, specjalisty od brandingu i neuromarketingu, który swoje wnioski opisał i opublikował w książce „BRAND sense – marka pięciu zmysłów”. W swoich badaniach analizował postrzeganie marek poprzez skojarzenia wszystkich zmysłów, w tym zmysłu powonienia. Na tej podstawie stwierdzić można, że zapachy oddziałują niemal w takim samym stopniu na zmysły jak doznania wzrokowe. Aromaty mogą zachęcać klientów, wzbudzać w nich pożądanie, pobudzać apetyt, a nawet polepszyć samopoczucie.
Za sprawą węchu możemy poczuć logo zapachowe z całą jego intensywnością. Światowe marki przeznaczają coraz większe nakłady finansowe właśnie na marketing sensoryczny, widząc w nim ogromny potencjał. Za pomocą zapachów tworzą kluczowe walory brandu, które odczuwane są już przy pierwszym kontakcie z produktem lub usługą. Obecnie wykorzystują to najczęściej marki odzieżowe, obiekty handlowe i usługowe, kawiarnie i restauracje itp. Wywoływanie emocji w odbiorcach poprzez doznania zapachowe może mieć miejsce również podczas różnych wydarzeń, jak np. premiery filmowe w kinach.